reklama

Ako na aktívny mesiac

Už sú dávno preč tie časy keď som si dobre stávený víkend predstavoval oddychom doma vo vodorovnej polohe. Teraz radšej niekam vypadnem s kamošmy, idem na malú túru alebo si od myslenia v škole oddýchnem pri normálnej (čiže fyzickej) práci. Ale minulý mesiac to už vyzeralo naozaj zaujímavo, 3 víkendy som takto aktívne strávil vďaka ... esperantu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Seminár v Písku (3. - 5. 4. 2009)

Začalo to správou od kamoša, že začiatkom augusta bude počítačový seminár v Písku v Česku. Prezrel som si program a zhodnotil, že upravovať video by sa mi zišlo a už dlhšie o tom rozmýšľam. Tiež nahrávanie zvuku a trocha aj úprava fotiek. Aj keď zvuk som cez Audacity upravoval už pred rokmy... Výučba mala prebiehať v esperante, ale to nie je problém. Esperantom hovorím pomerne dobre a počúvam ešte lepšie, navyše počítačové esperanto ma po hudobnom zaujíma najviac. Ja som sa nakoniec rozhodol pre časť "Úprava videa". Keď sme však naostro začali tak po kamošovej pripomienke: "Petro, pluv radeji česky, lebo tomuhle ak vůbec pochopím tak bude dobře" sme to predsa len s tou slovenčinou skúsili. Vzhľadom k úrovni na akej boli účastníci (poväčšine skôr narodení, pozri si obrázok) sme boli po krátkej teórii oboznámený s programom Windows Movie Maker. To sa mi už od začiatku nepáčili, nie kvôli "kvalite" ktorou je Microsoft známy ale ja používam Linux tak budem aj tak pracovať sám bez väčšej pomoci lektorov. Keď som zistil, že program na ktorý som sa spoliehal je v príliš nízkej verzii a kvalitná verzia padá na mojom súčasnom Kubuntu 8.04 skúsil som emulátor. "Keď už idem emulovať Windowsácky program tak môžem kľudne aj ten WMM" povedal som si a dal sa do práce. Avšak Microsoft už Wine a CrossOver Pro dobre pozná a ani po hodine sa nedal nainštalovať. Zvyšok dňa som strávil experimentovaním s mojím upravovačom videa ale bez väčších výsledkov. Už sa teším, keď skúsim openSUSE, pod ktorým vpohode spustím najnovšiu verziu...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ešte šťastie, že nebol celý Písek len o učení. Jeden z mojích dobrých kamošov, Vít prišiel tiež. Vít a ja sme spriaznené duše, každú chvíľu sa nájde dáka vec z ktorej si môžme spraviť srandu, kľudne aj blbú... Peťo a Ago-Semajno vie o čom píšem ;-)

Celoslovenské esperantské stretko (24. - 26. 4. 2009)

Nasledujúce dva víkendy som mal voľné, táto voľnosť však rýchlo prešla do ďalšieho stretka. Tentoraz bolo v Dobrej Vode a oficiálne sa volalo Celoslovenské esperantské stretnutie. Peťo, našťastie, býva presne na mojej trase zo Zvolena. Našťastie preto, že Dobrá Voda je taký zastrčený kút, že busom by som asi tak 5 krát prestupoval čo sa mi vôbec ale absolútne vôbec nechcelo. Autom to zase tiež nebolo oveľa lepšie, aspoň pre to auto. GPS navigácia nás vodila po rôznych krkahájoch a poľných cestičkách (vtedy sme aspoň mali dobré krytie, 5 metrovú stenu prachu za autom...). Doteraz nechápem ako sa tam mohol dostať Francúz alebo Maďar bez toho aby stratil nervy...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ale potom sa už konečne rozbehol program, hneď prvý večer bola opekačka a potom sme išli do stanu (ak nemusím byť v budove tak načo?). Prekvapila ma nádherná obloha, dosť málo svetla z lámp tak bolo vidno veľa hviezd, dokonca Mliečnu dráhu, o tom ešte určite napíšem na blog. V programe boli rôzne prednášky a také veci ale radšej spomýnam na výstup na zrúcaninu hradu. Po nej nasledovala prektická prednáška, alebo vlastne ukážka, čo to je "geokaŝado" (v anglickom originály Geocaching, slovenský výraz nepoznám). Bola to celkom zaujímavá túra podľa GPS súradníc aj keď na konci nás čakala len staršia nádobka s pár haraburdím. Vyzeralo to ako spôsob na zbavenie sa odpadu tak aby ho ostatní s chuťou hľadali.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Brigáda v archíve (1. - 3. 5. 2009)

A aby toho nebolo málo tak nás Peťo (on to asi robí naschvál!) pozval na brigádu do esperantského archívu v Plevníku. Takto pred maturami viem využiť čas aj inými spôsobmi ale predsa oddýchnúť si treba... A ako lepšie osláviť deň práce ako prácou?! My, štyria urastení borci, sme sa pustili do prekladania kníh. Z jednej police na druhú... Občas si Rastík odbehol podojiť kravy do svojej dediny. Síce nám stále vysvetľoval, že to je Travian a on je bojovník, čo ničí cudzie dediny ale stále bol pri počítači tak som neveril ani jednému ani druhému... V sobotu sme mali roztriedené knihy z piatku aj novú zásielku zo Žiliny. Peťo odišiel domov kvôli autu, bol z neho celý nadšený. Mohol som s ním ísť aj ja, bol by som doma rýchlejšie a lacnejšie. Tak som sa spýtal šéfa archívu a odpovedal: "Dačo tu spravíme", tak som ostal.To "Dačo" znamenalo asi tak 10 minútovú prácičku čo ma dosť naštvalo. Navrhol však ísť na blízky kopec a ja, ako milovník prírody, som ochotne súhlasil.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Výstup síce nebol ľahký ale s predýchaním sa dal zvládnuť. Dole by to bola aj pohodička, keby sa nám nešmýkalo na tom strmom svahu. A ešte každý v ruke tašku s odpadom, ten sme tam proste nemohli nechať ako tí nezodpovední návštevníci pred nami... Príroda je nádherná čistá a tí ktorí vytvárajú čierne skládky sa v nich aj utopiť môžu keď sa ten odpad inam nevmestí! Ale nehľadiac na to je považská príroda výborná. Slovensky hornatá, nie ako v Maďarsku kde jeden môj kamoš skoro chytil depku z roviny.

3 esperantské stretnutia za jeden mesiac dosť prekvapili aj mňa samotného. Bol som zvyknutý na cca 1 za 3 mesiace, toto sa mi však páči viac. Počul som, že esperantisti veľa cestujú ale myslel som, že hovoria len o medzinárodných stretnutiach... Hold, už sa teším na Silvestrovanie v Poľsku.

Michal Matúšov

Michal Matúšov

Bloger 
  • Počet článkov:  30
  •  | 
  • Páči sa:  6x

Život je pekný sám o sebe. A ešte krajší ho tvoríme! Ja vidím svet, v ktorom je celá Zem zjednotená a ľudia žijú v miery, choroby sotva existujú a ľudia žijú (veľmi) dlho, príroda je v bezpečí a väčšina ľudí žije vo vesmíre. Že svet nie je taký? No, taký svet je ešte v zárodku - a práve klíči! Zoznam autorových rubrík:  HudbaEsperanto, jazykyZo životaLetom svetom internetomNa pozretieVideo mesiaca (bývalý seriál)Wikipédia, Wikimédia

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu