reklama

Video mesiaca (12/09): stúpajte, Bytosti!

O tom, že nie len technikou je človek živí hovoria viacerí. Legenda slovenskej pôvodnej tvorby, Žiarislav a Bytosti, o tom vie svoje. Cesta za starým, slovanským duchovenstvom v dnešnej dobe sa Vám práve otvára!

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)

Dnešné video bolo veľmi silným kandidátom na video mesiaca už v novembri. November bol však v znamení Svetového pochodu za mier a nenásilie a tak napokon vyhral John Lennon piesňou Imagine.

Dnešné video je v istom ohľade podobné. Zatiaľ čo Imagine nás vyzýva aby sme si mier predstavili tak Stúpa, stúpaj od ŽiariSlava a Bytostí nás pozýva mier žiť. Nemyslí sa tu len mier medzi ľuďmi, medzi národmy ale mier vychádzajúci priamo z duše, mier ktorý sa ako večná fontána vylieva z človeka a zaplavuje svoje okolie. Hovorí o starodávnom poznaní našich predkov, o vedomectve, o láske k prírode, ... Žiarislav vo svojich piesňach prináša veľký odkaz súčasnému svetu, ktorý stále viac upiera svoju nádej na chladné a neživé technológie, svetu, kde ako sám Žiarislav vraví "Výchova k idiotizmu je "in"".

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

O tom, že Miro Žiarislav Švický, je chlap slova a činu svedčí nie len toto video. O obrodu rodnej kultúry a prírodného života sa snaží už roky. Kedysi vydával samizdat Diva, dnes píše články do Rodnej Cesty. So svojou skupinou ,Bytosti, aj samostatne už vydali 10 albumov. Z nich bol napríklad album Z vrchárskeho raja vybraný ako jeden z najlepších na Zemi v kategórii world music, z Európy bolo nominovaných len 5 albumov! Výslednú nomináciu medzi 10 najlepších viedla spoločnosť Just Plain Folks v USA, textu možno ani nerozumeli ale obsah zjavne cítili. „V zahraničí sa to cení viac, ako uhladená technická "čistota", ktorá je pretláčaná už od komunizmu na Slovensku a ničí ducha pôvodnej hudby.", ako povedal Žiarislav.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nanešťastie skupina Bytosti už skončila, „Niektoré podošvy sú zodraté." Rozlezení boli po polke Slovenska" Bratislava, Trnava, dve samoty na strednom Slovensku. Sám Žiarislav už roky býva na samote na Poľane. Koncertovali zriedka, nemali sa kedy zohrávať. Z lesa sa aj obchody zle riadia... „vieme nahrať, ale nevieme robiť obchod." Ja som mal niekoľkokrát tú smolu, že ich koncert bol doslova za humnamy ale ja som sa o ňom dozvedel pár dní po. Napríklad v máji som išiel upratovať esperantský archív, a v decembri mi pomedzi prsty prešiel dokonca 3-krát! Čítal som totiž, že už koncerty skončili tak som ich nehľadal ... ale prišli...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

To bola krátka informácia o Žiarislavovy a Bytostiach, teraz prichádza samotné video. Natáčané bolo v Pezinku, Bratislave, Kokave nad Rimavicou, Slovenskom raji a Karpatoch. Toto video je pre mňa obzvlášť špeciálne. Keď som bol tento rok na brigáde tak som pomerne dlho rozmýšľal ako by video k tejto piesni mohlo vyzerať, premýšľal som si každý detail, každú čiastočku piesne, rozmýšľal som akým obrazom by sa najlepšie vyjadril daný obsah,... Keď som napokon pred mesiacom video našiel na YouTube tak som s veľkým prekvapením zistil, že bolo zverejnené v čase keď som ja o ňom premýšľal. Hold, informácie sa šíria rôznymi spôsobmy... Pevne verím, že aj Vás video a pieseň prekvapí, aj keď trochu inak ako mňa...

Michal Matúšov

Michal Matúšov

Bloger 
  • Počet článkov:  30
  •  | 
  • Páči sa:  6x

Život je pekný sám o sebe. A ešte krajší ho tvoríme! Ja vidím svet, v ktorom je celá Zem zjednotená a ľudia žijú v miery, choroby sotva existujú a ľudia žijú (veľmi) dlho, príroda je v bezpečí a väčšina ľudí žije vo vesmíre. Že svet nie je taký? No, taký svet je ešte v zárodku - a práve klíči! Zoznam autorových rubrík:  HudbaEsperanto, jazykyZo životaLetom svetom internetomNa pozretieVideo mesiaca (bývalý seriál)Wikipédia, Wikimédia

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu